Word lid Bestel gratis

Longpunt Almere 18-10-16

Diëtiste Monique te Molder -bewust kiezen en koken

Het thema is vandaag: Bewust kiezen en koken, gebruik van voedingssupplementen. Spreekster is  Monique te Molder; diëtiste bij Zorggroep Almere.

Het doel van vanmiddag is weten wat goede voeding is en wat de diëtist voor u kan betekenen.

De schijf van vijf  is na grote onderzoeken en wetenschappelijke onderbouwing aangepast.

De volgende schijven onderscheiden we:

Groente en fruit;

Smeer- en bereidingsvetten;

Zuivel, noten, vis, peulvruchten, vlees en ei;

Brood, graanproducten en aardappelen;

Dranken

Gezonde dagelijkse voeding: 250 gr. groente, 2 stuks fruit, 3 tot 8 sneetjes volkoren brood, 3 tot 5 opscheplepels aardappelen/zilvervliesrijst/volkorenpasta, 300 tot 600 ml melkproducten, 2 plakken kaas, 100 gr. vlees/vis/kip/ei/peulvruchten, 2 eetlepels noten, 35 tot 65 gr. halvarine/margarine/vloeibaar bak- en braadproduct of olie, 1,5 tot 2 liter vocht incl. melkproducten.

Op www.voedingscentrum.nl staan diverse voorbeelden van dagmenu’s zodat je iedere dag iets anders kan eten.

Bij COPD is het van belang voldoende eiwit en energie binnen te krijgen. Eiwit is nl de bouwsteen voor de spieren. Ook is het van belang om in beweging te blijven om zo de spierkracht op peil te houden. Aandachtspunten zijn voldoende melkproducten innemen (eiwit en calcium) ook vitamine D is van belang.

Een vrouw van 60 kg heeft minimaal 48 gram eiwit nodig en bij longrevalidatie heeft deze vrouw 90 gram eiwit nodig. Dit is dus bijna het dubbele.

Een man van 80 kg heeft minimaal 64 gram eiwit nodig en bij longrevalidatie heeft deze man 120 gram nodig.

In de pauze heeft Marjan de enquêteformulieren van het Longfonds uitgedeeld en die worden ingevuld onder het genot van een kopje koffie of thee.

Na de pauze gaan de bezoekers in 3 groepen aan de gang met kaartjes, waarop levensmiddelen staan met de hoeveelheid eiwitten erin, om zo tot de juiste inname van eiwitten te komen verdeeld over de gehele dag.

Op www.flevoziekenhuis.nl bij de afdeling diëtiek staat een tabje folders en bij de folders onder overig staan verschillende folders m.b.t. de gezonde voeding.

Na deze leerzame middag wordt Monique bedankt voor de duidelijke presentatie en de bezoekers voor hun aanwezigheid.

 

Verslag gemaakt door Anneke van Dijk